ul. Bartoszewicza 9 lok. 12
00-337 Warszawa
przy Trakcie Królewskim

Kosowski Konserwacja i Renowacja Obrazów

Dyplomowany konserwator dzieł sztuki, absolwent Akademii Sztuk Pięknych im. I. E. Riepina w St. Petersburgu. Ponad 30 lat doświadczenia.

Konserwacja i renowacja ram

Moja pracownia oferuje pełen zakres usług również w zakresie renowacji ram. Niezależnie od klasy obiektu, rozmiaru, okresu z którego pochodzi, czy – mówiąc ogólnie – jego rodzaju, jestem w stanie zaoferować Państwu kompletną usługę konserwacji.
Niezależnie od tego, czy mówimy o obiekcie muzealnym, czy ramie, która służyła do oprawy pamiątki rodzinnej, dzięki wieloletniemu doświadczeniu , jestem w stanie przywrócić oryginalny wygląd każdej ramy i zabezpieczyć ją na wiele dekad. Poniżej prezentuję przykładowe realizacje wraz z opisami przeprowadzonych prac. Wykonuję złocenia ram ozdobnych, pokrywając je szlagmetalem w kolorze złota o różnych odcieniach lub prawdziwym karatowym złotem i srebrem w płatkach. Dla uzyskania naturalnego wyglądu, starą ramę (złotą i srebrną) można patynować, czyli poddać procesowi postarzania.

Konserwacja ramy obrazowej o bogatej ornamentyce – pozłotnictwo

Rama w złym stanie zachowania (górny rząd); widać poważne uszkodzenia i pęknięcia elementów klejonych, znaczne ubytki drewna w miejscach ornamentów i listew oraz odspojenia zaprawy kredowo-klejowej z powierzchni. Zachowane partie złoceń są zabrudzone nawarstwionym brudem i bardzo słabo skonsolidowane z podłożem. W niektórych fragmentach widoczne są przetarcia warstw pulmentu i zaprawy.

Zakres prac konserwatorskich:
Najważniejszą częścią prac renowacyjnych jest wzmocnienie słabo trzymających się złoconych ornamentów. Konieczny jest pełny zakres konserwacji technicznej ramy (oczyszczenie, dezynfekcja, dezynsekcja), a także zabiegi impregnacji wzmacniającej, odtworzenie ubytków formy rzeźbiarskiej i rekonstrukcja ornamentów oraz uzupełnienie zaprawy kredowej i pulmentów. Rozluźnione i popękane łączenia zostaną zregenerowane klejem odwracalnym. Następnie rama będzie uzupełniona złotem płatkowym (szlagmetalem) i spatynowana.

Kiot – oprawa skrzynkowa do ikony (pudełko ołtarzowe) z przełomu XIX i XX wieku.

Niezwykle efektowna, dekoracyjna oprawa zachowana w złym stanie technicznym.
Widoczne są pęknięcia elementów klejonych ramy (narożników) oraz nawarstwiony brud na reliefowej ornamentyce. Złocenia przetarte do warstwy pulmentu i zaprawy; występują spękania oraz odspojenia zaprawy kredowo-klejowej, a także liczne ubytki i odpryski.

Zakres prac konserwatorskich:
Główną częścią prac konserwatorskich jest wzmocnienie i sklejenie w miejscach popękanych, rozluźnionych łączeń klejem odwracalnym w narożnikach. Konieczny jest pełny zakres działań technicznych: dezynfekcja, dezynsekcja oraz wzmacniające zabiegi impregnacji połączone z pertyfikacją. Następnie wykonano uzupełnienie ubytków, złocenie płatkowym złotem (szlagmetalem) i spatynowanie ramy.

Ołtarzyk domowy, początek XX wieku

Zakres prac konserwatorskich:

  • Oczyszczenie figur umocowanych we wnętrzu ołtarzyka.
  • Przeprowadzenie pełnej konserwacji technicznej drewna ramy, obejmującej oczyszczenie (od strony odwrocia), dezynfekcję, dezynsekcję oraz impregnację wzmacniającą.
  • Wzmocnienie pęknięć i rozluźnionych miejsc łączeń za pomocą kleju odwracalnego.
  • Usunięcie wszystkich późniejszych nawarstwień z powierzchni lica ramy oraz uzupełnienie ubytków formy rzeźbiarskiej, zaprawy kredowej i pulmentów.
  • Oczyszczenie pozostałych partii złoceń, wyzłocenie szlagmetalem, a następnie postarzenie i spatynowanie ramy.