ul. Bartoszewicza 9 lok. 12
00-337 Warszawa
przy Trakcie Królewskim

Kosowski Konserwacja i Renowacja Obrazów

Dyplomowany konserwator dzieł sztuki, absolwent Akademii Sztuk Pięknych im. I. E. Riepina w St. Petersburgu. Ponad 30 lat doświadczenia.

Metamorfozy

Szanowni Państwo, poniżej zamieszczam przykłady przemian, jakie przechodzą Państwa obrazy, gdy trafiają do mojej pracowni konserwacji dzieł sztuki. Niektóre z nich są wprost oszałamiające. Nie pozwólcie Państwo, aby Wasze obrazy dalej niszczały. Niezależnie od tego, czy jest to obraz o wysokiej wartości artystycznej i materialnej, czy jedynie sentymentalnej, niezależnie od stanu zachowania, jestem w stanie Państwu pomóc. Jestem w stanie przywrócić dawny blask nawet destruktom. Każdy z poniższych obrazów to historia. Część z nich trafiła do domów aukcyjnych, galerii, muzeów, część na ściany Państwa domów.
Serdecznie zapraszam do zapoznania się efektami, jakie jest w stanie przynieść moja praca. Zachęcam Państwa również do kontaktu.
Jestem w stanie pomóc, doradzić i wykonać odpowiednie prace, by przywrócić dawny blask Państwa obrazom.
Oto galeria metamorfoz:

Renowacja obrazu olejnego na płótnie, sygnowany Aleksander Śleńdziński

Obraz przed konserwacją
Obraz po konserwacji

Stan zachowania: zabrudzona cała powierzchnia obrazu, odspajająca się warstwa malarska, mechaniczne uszkodzenia warstwy malarskiej, ubytki malatury, od lica widoczne rozdarcie płótna.

Zakres prac konserwatorskich: odnowienie obrazu, dublowanie płótna, na masie woskowo-żywicznej, przy użyciu żelazka z termoregulatorem. Czyszczenie lica obrazu z nadmiaru przenikniętej masy dublażowej. Czyszczenie warstwy malarskiej z brudu. Naciągnięcie obrazu na stare krosno. Uzupełnienie ubytków warstwy malarskiej na obrazie, retusz farbami olejnymi, werniksowanie obrazu.


Konserwacja obrazu na podobraziu płóciennym „Sanna” sygnowany I. Zygmuntowicz lata 20-30 XX w.

Obraz przed konserwacją
Obraz po konserwacji

Stan zachowania: Cała powierzchnia lica mocno zabrudzona, widoczna „pajęczyna” spękań. Odspojona warstwa malarska bardzo wysuszona w zaawansowanym stanie dużej degradacji, liczne wykruszenia, płótno cienkie i kruche, zachowało się w złym stanie technicznym, malatura słabo skonsolidowana z podobraziem.

Zakres prac: regeneracja powierzchni malowidła, dublowanie obrazu na masie woskowo żywicznej. Usunięcie nawarstwień brudu z powierzchni lica obrazu, uzupełnienie ubytków warstwy malarskiej na obrazie, pozostałe zabiegi będą polegać na scaleniu estetycznym i kolorystycznym malatury oraz doprowadzenie obiektu do pierwotnego stanu, werniksowanie obrazu.


Konserwacja obrazu na desce „Karczma portowa”, malarstwo holenderskie, pierwsza połowa XVII wieku. 

Obraz przed konserwacją
Obraz po konserwacji

Stan zachowania: lico obrazu jest matowe, silnie zabrudzone, pokryte popękanym nawarstwionym pociemniałym werniksem damarowym, mechaniczne uszkodzenia warstwy malarskiej.

Przebieg prac konserwatorskich: renowacja obrazu, wzmocnienie i regeneracja warstwy malarskiej, oczyszczenie lica obrazu. Usunięcie pociemniałego werniksu odsłoniło wiele ważnych szczegółów. Obraz malowany laserunkowo, utrzymany w brązach, bardzo trudny w czyszczeniu. Po zakończeniu prac technicznych, obiekt zostanie poddano konserwacji estetycznej w zakresie koniecznym, z uwzględnieniem jego muzealnego i historycznego charakteru. Wykonano również retusz naśladowczy scalający kolorystycznie kompozycję malowidła. W efekcie końcowym zabiegi doprowadziły dzieło do pierwotnego wyglądu.


Konserwacja obrazu olejnego na blasze, malarstwo holenderskie, XVIII wiek.

Obraz przed konserwacją
Obraz po konserwacji

Konserwacja obrazu na blasze, to proces wymagający specjalistycznej wiedzy i doświadczenia, ponieważ blacha ma swoje specyficzne problemy, takie jak korozja, odkształcenia i trudności z przyczepnością warstwy malarskiej. Podstawowe problemy to usuwanie produktów korozji, zabezpieczanie przed jej nawrotem, prostowanie podłoża, uzupełnianie ubytków. Na metalowym podłożu warstwa malarska może się odspajać. Wymaga to przywrócenia jej przyczepności, co można osiągnąć za pomocą specjalistycznych preparatów i technik.

Stan zachowania: lico obrazu matowe, zabrudzone, pokryte starym, popękanym werniksem, zakłócającym naturalny koloryt. Na powierzchni malowidła widoczne ingerencje, stare zmienione kolorystycznie retusze.

Przebieg prac konserwatorskich: wzmocnienie i regeneracja warstwy malarskiej, usunięcie zmienionych kolorystycznie retuszy. Obraz malowany laserunkowo, bardzo trudny w czyszczeniu. Malarz użył kolorów, których oczyszczenie wymaga wiedzy i doświadczenia od konserwatora. Czerwienie, brązy i zielenie są bardzo wrażliwe na wszelkiego rodzaju rozpuszczalniki i wymagają umiejętnego traktowania. Po realizacji prac technicznych, dokonano estetycznej konserwacji obiektu w wymaganym stopniu, z poszanowaniem jego historycznego i muzealnego znaczenia.


Obraz olejny na płótnie sygnowany. Przełom XVIII wieku.

Obraz przed konserwacją
Obraz po konserwacji

Stan zachowania: lico obrazu mocno zabrudzone, powierzchnia malowidła pokryta pociemniałym werniksem,  liczne spękania warstwy malarskiej oraz ubytki. Warstwa malarska na obrazie krucha,  wysuszona z tendencjami do odprysków.  Na licu widoczne odkształcenia i deformacje od starych drewnianych krosien, wpływające bezpośrednio na stan zachowania oryginalnego płótna z warstwą malarską.

Zakres prac konserwatorskich:  regeneracja obrazu, zatrzymanie procesu degradacji warstwy malarskiej, doklejenie pasów pomocniczych (krajek), oczyszczenie lica obrazu, usuwanie pociemniałego werniksu z obrazu, uzupełnienie ubytków. Po realizacji prac technicznych, dokonano estetycznej konserwacji obiektu w wymaganym stopniu, z poszanowaniem jego historycznego i muzealnego znaczenia. Werniksowanie obrazu po konserwacji.


Konserwacja obrazu na płótnie sygnowany nieczytelnie „Panorama miasta nad rzeką” koniec XVIII wieku.

Obraz przed konserwacją
Obraz po konserwacji

Stan zachowania: lico obrazu bardzo zniszczone, widoczne od strony lica pofałdowania i deformacje wpływające bezpośrednio na stan zachowania oryginalnej warstwy malarskiej. Na powierzchni malowidła widoczne odkształcenia od drewnianych krosien. Zaprawa i warstwa malarska bardzo słabo skonsolidowana z podobraziem, na całej powierzchni widać spękania. Obraz pokryty pociemniałym werniksem, który zakłóca naturalny koloryt dzieła.

Zakres prac: regeneracja warstwy malarskiej, dublaż obrazu na masie woskowo-żywicznej z użyciem nowego płótna lnianego, wprasowanie spękań warstwy malarskiej, mycie i czyszczenie powierzchni malowidła, usuwanie starego werniksu z obrazu, założenie kitów konserwatorskich, wykonanie retuszy naśladowczych, doprowadzenie obrazu do pierwotnego stanu, werniksowanie obrazu po konserwacji.


Konserwacja obrazu olejnego na kartonie sygnowany Maksymilian Gierymski. Przełom XIX wieku.

 (Przedstawiciel szkoły monachijskiej)

Obraz przed konserwacją
Obraz po konserwacji
Tylna strona obrazu

Stan zachowania: powierzchnia obrazu zbrudzona, widoczne odpryski malatury, pęknięcia na obrazie, na tylnej stronie obrazu naklejka z Muzeum Narodowego potwierdzająca autentyczność dzieła. Rozwarstwienia na krawędziach. Sygnatura autorska naruszona  przez upływ czasu, w którą nie wolno ingerować.

Zakres prac: renowacja obrazu, regeneracja warstwy malarskiej, uzupełnienie  ubytków, sklejenie rozwarstwień na krawędziach, wykonany retusz farbami olejnymi, werniksowanie obrazu po konserwacji.


Konserwacja obrazu na płótnie Adam Ciemniewski „Jesienna orka”. Przełom XIXw.

(uczeń Gersona, przedstawiciel szkoły monachijskiej)

Obraz przed konserwacją
Obraz po konserwacji

Stan zachowania: lico obrazu zabrudzone, warstwa malarska wysuszona, stary werniks z utratą przejrzystości, widoczne stare ingerencje. Stare zmienione kolorystycznie retusze.

Przebieg prac: regeneracja obrazu, usunięcie brudu i starego werniksu, uzupełnienie ubytków warstwy malarskiej na obrazie, retusz scalający powierzchnię malowidła, werniksowanie obrazu.


Konserwacja obrazu na tekturze. Obraz olejny niesygnowany. Akt kobiety, XX wiek.

Obraz przed konserwacją
Obraz po konserwacji

Stan zachowania: mechaniczne uszkodzenia warstwy malarskiej, obraz połamany i rozdarty,  zniszczenia warstwy malarskiej.

Zakres prac: prostowanie podłoża obrazu, zdublowanie obrazu na nowe sztywne podobrazie, sklejenie tektury w miejscach przełamań, rekonstrukcja warstwy malarskiej, odtworzenie dawnego wyglądu obrazu.


Renowacja obrazu olejnego na płótnie. Niesygnowany. „ Ukrzyżowanie” XVII wiek.

Obraz przed konserwacją
(Degradacja warstwy malarskiej)
Obraz po konserwacji

Stan zachowania: płótno w złym stanie zachowania, lico obrazu pokryte brudem, warstwa malarska na obrazie krucha, bardzo mocno spękana, osypująca się, w zaawansowanym procesie degradacji z podniesionymi łuskami, zaprawa cienka krucha odspajająca się na powierzchni całego malowidła. Obraz w krytycznym stanie destrukcji, na powierzchni widoczne liczne ubytki i przetarcia warstwy malarskiej.

Przebieg prac:  dublaż obrazu, regeneracja warstwy malarskiej , zabiegi prowadzące do zahamowania procesu destrukcji obiektu, wprasowanie spękań warstwy malarskiej, czyszczenie lica obrazu. Głównym celem zabiegów technicznych była konsolidacja i stabilizacja odspojonych warstw zaprawy, gruntu oraz kruszącej i osypującej się warstwy malarskiej wraz z oryginalnym płótnem. Ponadto czyszczenie lica obrazu, uzupełnienie ubytków warstwy malarskiej na obrazie kitem konserwatorskim. Po realizacji prac technicznych, dokonano estetycznej konserwacji obiektu w wymaganym stopniu, z poszanowaniem jego historycznego i muzealnego znaczenia. Z uwagi na widoczne poważne zniszczenia i ubytki malatury, wykonano rekonstrukcje powierzchni malowidła połączone z retuszem naśladowczym scalającym kolorystycznie kompozycje obiektu. Werniksowanie obrazu. W efekcie końcowym doprowadzenie obrazu do pierwotnego stanu.


Konserwacja  obrazu olejnego na płótnie niesygnowany „ Polna draga z drzewami ” początek XX wieku.

Obraz przed konserwacją
Obraz po konserwacji

Stan zachowania: obraz rozerwany w dwóch miejscach, płótno kruche i wysuszone, warstwa malarska z tendencjami do wykruszeń, słabo trzymająca się płótna. Na powierzchni obrazu liczne ubytki w warstwie malarskiej.

Przebieg prac: regeneracja obrazu, dublowanie płótna, czyszczenie lica obrazu, uzupełnienie ubytków warstwy malarskiej na obrazie, naciągnięcie obrazu na stare krosno, pokrycie werniksem końcowym. Doprowadzenie obrazu do pierwotnego wyglądu.


Renowacja obrazu olejnego na płótnie niesygnowany „Wypędzenie z  raju „ przełom XVII wieku.

Obraz przed konserwacją
Obraz po konserwacji

Stan zachowania:  na całej powierzchni lica spękania warstw zaprawy i warstwy malarskiej widoczne krakelury . Lico obrazu jest matowe, brudne i pokryte ciemnym damarowym werniksem ,płótno na krawędziach zniszczone. Malatura słabo skonsolidowana z podobraziem krusząca się szczególnie w rogach obrazu.

Zakres prac:  dublaż obrazu, usunięcie warstwy brudu i starego werniksu. Naciągnięcie obrazu na stare krosno.

Zabiegi mają przywrócić pierwotny wygląd i polegać będą na scaleniu kolorystycznym malatury.


Konserwacja obrazu olejnego na podobraziu drewnianym niesygnowany Portret kobiety XVIII wiek.

Obraz przed konserwacją
Obraz po konserwacji

Stan zachowania: obraz w trakcie renowacji, przetarcia warstwy malarskiej, ubytki malatury na obrazie, lico powierzchni malowidła zabrudzone.

Zakres prac: regeneracja warstwy malarskiej, uzupełnienie ubytków warstwy malarskiej, retusz, werniksowanie obrazu.


Renowacja obrazu olejnego na tekturze sygnowany Wlastymil Hofman 1923r.

Obraz przed konserwacją
Obraz po konserwacji

Stan zachowania: lico obrazu zabrudzone, rozwarstwienia na krawędziach obrazu, przetarcia warstwy malarskiej, drobne ubytki.

Przebieg prac: odnowienie obrazu, regeneracja warstwy malarskiej, czyszczenie lica obrazu, sklejenie rozwarstwień, werniksowanie, retusz farbami olejnymi.


Konserwacja na płótnie niesygnowany „Portret mężczyzny”

Obraz przed konserwacją
Obraz po konserwacji

Stan zachowania: obraz pokryty pociemniałą warstwą werniksu, przetarcia warstwy malarskiej, zły stan zachowania obrazu, powierzchnia malowidła popękana.

Zakres prac: dublowanie obrazu, regeneracja warstwy malarskiej, czyszczenie lica obrazu z pociemniałego werniksu, retusz, werniksowanie obrazu.


Obraz olejny na płótnie niesygnowany, XVIII wiek.

Obraz przed konserwacją
Obraz po konserwacji

Stan zachowania: Płótno oraz warstwa malarska z tendencjami do kruszenia się i osypywania się. Powierzchnia malowidła pokryta siatką spękań. Przetarcia warstwy malarskiej. Płótno w złym stanie zachowania. 


Zakres prac: dublowanie obrazu na nowe płótno na masie woskowo żywicznej. Oczyszczenie warstwy malarskiej z nadmiaru masy dublażowej i brudu pokrywającego cały obraz. Założenie kitów konserwatorskich, retusz, werniksowanie obrazu.


Renowacja obrazu olejnego na płótnie Mela Muter przedstawicielka modernizmu, zaliczana do Ecole de Paris. Około 1920 r.

Obraz przed konserwacją
Obraz po konserwacji

Stan zachowania: lico obrazu zabrudzone, warstwa malarska wysuszona.

Zakres prac: regeneracja warstwy malarskiej, oczyszczenie lica obrazu, werniksowanie obrazu.


Konserwacja obrazu na tekturze technika olejna Portet Franciszka Karpińskiego. Koniec XIX wieku.

Obraz przed konserwacją
Obraz po konserwacji

Stan zachowania:  mechaniczne zniszczenia warstwy malarskiej, liczne przetarcia, na powierzchni widoczne krakelury, warstwa malarska poważnie uszkodzona, rozwarstwienia na krawędziach.

Przebieg prac: regeneracja warstwy malarskiej, oczyszczenie lica obrazu, uzupełnienie ubytków, retusz, werniksowanie obrazu.


Konserwacja obrazu olejnego na tekturze sygnowany „Wenecja” około 1900

Obraz przed konserwacją
Obraz po konserwacji

Stan zachowania: lico obrazu mocno zabrudzone, widoczny brud z pociemniałym, nierównomiernie nawarstwionym werniksem na całej powierzchni malowidła w impastach warstwy malarskiej (malarstwo fakturowe). Rozwarstwienia tektury na krawędziach obrazu, miejscami wykruszająca się warstwa malarska.

Przebieg prac konserwatorskich: regeneracja obrazu, sklejenie rozwarstwień, uzupełnienie ubytków kitem konserwatorskim. Zabiegi konserwatorskie miały na celu wykonanie retuszu scalającego kolorystycznie kompozycje malowidła i doprowadzenie obrazu do pierwotnego stanu.


Konserwacja obrazu olejnego na płótnie, niesygnowany, XVIII wiek. 

Obraz przed konserwacją
Obraz po konserwacji

Stan zachowania: warstwa malarska na obrazie krucha, na całej powierzchni lica widoczne spękania warstw zaprawy i farby, od lica widoczne rozdarcia płótna, dziury na wylot, powierzchnia obrazu matowa, bardzo brudna, lico obrazu pokryte pociemniałym werniksem.

Zakres prac: regeneracja obrazu, wprasowanie spękań warstwy malarskiej. Po przeprowadzeniu zabiegów technicznych, wykonano konserwację estetyczną obiektu w potrzebnym zakresie, uwzględniając jego muzealne i historyczne znaczenie. Uzupełniono ubytki w warstwy malarskiej. Zabiegi estetyczne przywróciły pierwotny wygląd i scaliły kolorystycznie ubytki malatury. Dublaż obrazu na masie woskowo-żywicznej na nowe płótno lniane, oczyszczenie lica obrazu, retusz, położenie nowego werniksu.


Konserwacja obrazu olejnego na płótnie sygnowany Cz. Wasilewski. Pocz. XX w.

Obraz przed konserwacją
Obraz po konserwacji

Stan zachowania: Lico obrazu bardzo zniszczone, liczne odpryski warstwy malarskiej, nawarstwiony brud na całej powierzchni obrazu, płótno osłabione . 

Przebieg prac konserwatorskich: odnowienie obrazu, regeneracja warstwy malarskiej, oczyszczenie lica obrazu, doklejenie krajek z płótna, retusz farbami olejnymi, położenie nowego werniksu.


Renowacja obrazu olejnego na płótnie sygnowany Cz. Wasilewski Warszawa 1928

Obraz przed konserwacją
Obraz po konserwacji

Stan zachowania: Lico obrazu bardzo zniszczone, deformacje warstwy malarskiej, zaprawa cienka bardzo krucha słabo skonsolidowana z płótnem i wysuszona, odspająjąca się na całej powierzchni malowidła z postępującym procesem destrukcji.  Płótno w  złym stanie zachowania. Spękania warstwy malarskiej. Lico obrazu bardzo brudne.

Zakres prac: regeneracja obrazu, dublowanie płótna , zatrzymanie procesu degradacji warstwy malarskiej, oczyszczenie lica obrazu, wykonanie retuszy naśladowczych, werniksowanie obrazu.


Konserwacja obrazu olejnego na płótnie sygnowany Wlastymil Hofman 1917r. „Muzykanci”

Obraz przed konserwacją
Obraz po konserwacji

Stan zachowania: regeneracja obrazu, liczne rozdarcia i deformacje płótna w narożnikach, na powierzchni obrazu widać odkształcenia od krosien, pofalowania i deformacje wpływające na stan zachowania oryginalnej warstwy malarskiej, lico obrazu zabrudzone.

Zakres prac: regeneracja warstwy malarskiej , prostowanie deformacji, zatrzymanie procesu degradacji malowidła, doklejenie pasów pomocniczych, naciągnięcie obrazu na stare krosno, uzupełnienie ubytków warstwy malarskiej, wykonano retusz naśladowczy, werniksowanie obrazu.


Renowacja obrazu olejnego na płótnie sygnowany Cz. Wasilewski 1919 rok.

Obraz przed konserwacją
Obraz po konserwacji

Stan zachowania: lico obrazu silnie zabrudzone, w górnej części rozdarcie, w dolnej dziura na wylot, odpryski i liczne wykruszenia warstwy malarskiej.

Przebieg prac: zregenerowanie powierzchni warstwy malarskiej, zatrzymanie procesu degradacji malowidła oczyszczenie lica obrazu, przyklejenie łat z tylnej strony ,uzupełnienie ubytków, wykonany retusz naśladowczy, położenie nowego werniksu.


Renowacja obrazu na płótnie sygnowany „Mężczyzna pod drzewem” Rafał Malczewski 34(kolekcja prywatna).

Obraz przed konserwacją
Obraz po konserwacji

Stan zachowania: lico obrazu zabrudzone, płótno w złym stanie zachowania, warstwa malarska na obrazie krucha, zły stan zachowania obrazu.

Zakres prac: regeneracja obrazu, wprasowanie spękań warstwy malarskiej, czyszczenie lica obrazu, naciągnięcie obrazu na stare krosno, retusz, werniksowanie.


Obraz olejny na płótnie sygnatura nieczytelna. Przełom XIX/XX wieku.

Obraz przed konserwacją
Obraz po konserwacji

Stan zachowania: wysuszona cała powierzchnia obrazu z tendencjami do osypywania się warstwy malarskiej. Widoczne liczne spękania oraz zabrudzenia na całej powierzchni malowidła.(deformacje warstwy malarskiej)


Zakres prac konserwatorskich: regeneracja obrazu, dublaż masą woskowo żywiczną przy użyciu żelazka z termoregulatorem. Usunięcie nadmiaru masy dublażowej z lica obrazu. Czyszczenie lica obrazu. Uzupełnienie ubytków warstwy  malarskiej na obrazie, wykonanie retuszy naśladowczych scalających kompozycję malowidła, werniksowanie obrazu.


Renowacja obrazu olejnego na  płótnie niesygnowany „Matka Boska” koniec XVIII wieku.

Obraz przed konserwacją
Obraz po konserwacji

Stan zachowania: Lico obrazu bardzo zniszczone, osypująca się warstwa malarska, obraz w złym stanie zachowania, malatura słabo skonsolidowana z podobraziem, na powierzchni malowidła widać postępujący proces destrukcji malatury, powierzchnia obrazu pokryta pociemniałym werniksem, zakłóca ona przejrzystość  i naturalny koloryt .

Zakres prac: regeneracja warstwy malarskiej, dublowanie obrazu, zatrzymanie procesu degradacji warstwy malarskiej, wprasowanie spękań warstwy malarskiej, oczyszczenie lica obrazu, usunięcie pociemniałego werniksu, naciąganie obrazu na stare krosno, uzupełnienie ubytków, werniksowanie obrazu.


Renowacja obrazu olejnego niesygnowany „Święta rodzina” przełom XVII i XVIII.

Obraz przed konserwacją
Obraz po konserwacji

Stan zachowania: lico obrazu pokryte pociemniałym werniksem, siatka spękań na warstwie malarskiej, na powierzchni obrazu krakelura. Obiekt w stanie zaawansowanego, postępującego procesu destrukcji. Grunt spękany i rozspojony, warstwa malarska bardzo słabo skonsolidowana z podobraziem, krusząca się.

Zakres prac: dublaż obrazu, regeneracja warstwy malarskiej, głównym celem zabiegów technicznych była stabilizacja odspojonych warstw zaprawy, gruntu i kruszącej się warstwy malarskiej.
Usuwanie starego werniksu z obrazu. Po zakończeniu prac technicznych, obiekt zostanie poddany konserwacji estetycznej w zakresie koniecznym, z uwzględnieniem jego muzealnego i historycznego charakteru.


Konserwacja obrazu olejnego na płótnie. Niesygnowany. Matka Boska z dzieciątkiem, XVIII wiek.

Obraz przed konserwacją
Obraz po konserwacji

Stan zachowania: obraz pokryty pociemniałym werniksem, który zakłóca przejrzystość i kolorystykę obrazu, pozbawiony jest głębi i nasycenia kolorów. Warstwa malarska mocno wysuszona z  tendencjami do wykruszeń, płótno osłabione. Mechaniczne uszkodzenia warstwy malarskiej.

Zakres prac:  dublaż obrazu na masie woskowo-żywicznej, wzmacniający autorskie płótno i zatrzymujący postępujący proces destrukcji warstwy malarskiej. Regeneracja obrazu, zdejmowanie starego werniksu i odsłonięcie naturalnych barw obrazu. Uzupełnienie ubytków warstwy malarskiej na obrazie. Werniksowanie obrazu. W efekcie końcowym obraz doprowadzono do pierwotnego wyglądu.


Konserwacja obrazu olejnego na płótnie niesygnowany „Modląca się Madonna” kopia wg. Giovanniego Battisty, znanego jako Sassoferrato.

Obraz przed konserwacją
Obraz po konserwacji

Stan zachowania: płótno w złym stanie zachowania, obraz  jest zdublowany płótno lniane.Stary rozwarstwiający się dublaż (klejowy) do usunięcia, wykonany w trakcie wcześniejszej renowacji zachował się w złym stanie technicznym. Na  powierzchni malowidła liczne odspojenia z pęcherzami i deformacje mające bezpośredni wpływ na stan zachowania oryginalnego autorskiego płótna z warstwą malarską. Powierzchnia obrazu uległa znacznej degradacji, widać rozlegle spękania i wysuszoną malaturę, która jest narażona na postępującą dalszą destrukcję. Lico obrazu pokryte pociemniałym werniksem, stwierdzono wcześniejsze ingerencje konserwatorskie w postaci olejnych retuszy i starych kitów.

Zakres prac:  zabezpieczenie bibułą japońską lica przed oczyszczeniem tylnej strony obrazu.  Dublowanie na masie woskowo żywicznej spowoduje zahamowanie postępującego procesu destrukcji wastwy malarskiej. Usunięcie starego werniksu, naciągnięcie obrazu na stare krosno, retusz, doprowadzenie obrazu do pierwotnego wygładu, werniksowanie obrazu po konserwacji.


Konserwacja obrazu olejnego na płótnie sygnowany Tadeusz Makowski „Dwoje dzieci z królikiem”. Ok. 1930r.

Obraz przed konserwacją
Obraz po konserwacji

Tadeusz Makowski, przedstawiciel École de Paris.

Stan zachowania: dobry.

Zakres prac:  konserwacja zachowawcza.


Konserwacja obrazu na sklejce. „Widok na śnieżne kotły” – Georg Wichmann.

Obraz przed konserwacją
Obraz po konserwacji

Konserwacja obrazu na sklejce Georg Wichmann  „Widok na śnieżne kotły „

Stan zachowania: lico obrazu matowe silnie zabrudzone, warstwa malarska wysuszona.

Zakres prac konserwatorskich: renowacja obrazu, wzmocnienie i regeneracja warstwy malarskiej, doczyszczono lico, usunięcie nawarstwionego brudu osłoniło bogatą paletę barw, werniksowanie obrazu po konserwacji.

W efekcie końcowym doprowadzono obiekt do pierwotnego stanu.


Konserwacja obrazu na desce, Jerzy Nowosielski „Plaża” 1973r.

Obraz przed konserwacją
Obraz po konserwacji

Tempera chuda, sygnowany na odwrociu Jerzy Nowosielski „Plaża”, z muzealnym numerem inwentaryzacyjnym. Kolekcja prywatna.

Stan zachowania: obraz w bardzo złym stanie technicznym, wyraźne miejscowo odspojone od podłoża deski spękania warstw zaprawy i malatury. Na powierzchni obrazu liczne ubytki w warstwie malarskiej.

Zakres prac: konserwacja obrazu, wzmocnienie i regeneracja warstwy malarskiej, uzupełnienie ubytków warstwy malarskiej na obrazie, retusz naśladowczy, werniksowanie obrazu po konserwacji. W efekcie końcowym prace konserwatorskie przywróciły obraz do pierwotnego wyglądu.


Konserwacja obrazu na tekturze. Obraz niesygnowany. „Arystokratka na ławce” – około 1930 r.

Obraz przed konserwacją
Obraz po konserwacji

Stan zachowania: lico obrazu zabrudzone, nawarstwiony brud na całej powierzchni malowidła, ubytki i rozdarcia, rozwarstwienia na krawędziach obrazu, lico obrazu pokryte pożółkłym werniksem.

Zakres prac: odnowienie obrazu, regeneracja warstwy malarskiej, sklejenie rozwarstwień i rozerwań, uzupełnienie ubytków, retusz farbami olejnymi, werniksowanie obrazu.